Usein kysyttyä
Tuotteemme
Osta nyt
Mikä on hiiliteräksen ja UHC-teräksen ero?
Standardi 0,8 % hiiliteräksemme on kaikkea muuta kuin tavanomaista. Tätä hiiliterästä käytämme eniten. Se on kovaa, kestävää ja luotettavaa - tehty suorittamaan työ kuin työ, ja se on helppo teroittaa myös itse.
Oma UHC-teräksemme sisältää 1,8 - 2.0 % hiiltä. Rosellin UHC-teräs on todettu ominaisuuksiltaan maailman kovimmaksi teräkseksi. Tämän tason kovuus (66 HRC:tä) mahdollistaa äärimmäisen terävyyden, puukon terän, joka kestää terävänä hyvin pitkän ajan.
Voinko kustomoida oman puukkoni?
Totta kai! Voimme kaivertaa minkä tahansa puukon tai kirveen, jos haluat sen muistoksi tai jollekin henkilökohtaiseksi lahjaksi. Jokaisella tuotesivulla on kenttä, johon voit kirjoittaa, mitä haluat tuotteeseesi kaiverrettavan. Tee se ennen kuin lisäät tuotteen ostoskoriisi.
Kaiverrukset tehdään käsin tuotteen terään. Jos haluat kaivertaa esim. firmasi logon, teemme sen laserilla. Laseria käytettäessä kaiverrus voidaan tehdä terään, kahvaan tai tuppeen. Ole yhteydessä sähköpostitse info@roselli.fi, jos tarvitset lisätietoa.
Huomaa kuitenkin, että damastiteräksestä valmistettuihin teriin emme tee kaiverruksia.
Olen vasenkätinen - voinko saada vasenkätiselle sopivan tupin?
Voit saada sinulle paremmin sopivan peilikuvan nahkatupista. Muista ilmoittaa tästä ennen kuin siirryt kassalle.
Hiiliteräs vs. ruostumaton teräs terät?
Hiiliteräs on kovempi materiaali kuin ruostumaton teräs. Tämän kovuuden ansiosta hiiliteräsveitsi on terävämpi ja säilyttää terävyytensä pidempään kuin ruostumattomasta teräksestä valmistettu veitsi.
Mikä on Wootz- ja damastiteräksen ero?
Alkuperäinen Etelä-Intiasta peräisin oleva Wootz-teräs oli maailman hienointa ja sitä käytettiin terissä jo keskiajalla. Nykyään nimitystä käytetään kaikista kuvioteräksistä. Väitetään, että nykyajan yritykset matkia alkuperäistä terästä eivät ole täysin onnistuneita johtuen raaka-aineiden ja työskentelytekniikoiden erilaisuudesta.
Nykyään käytetty “moderni Damascus” jäljittelee Wootzin teräskuviota ja viittaa siihen ennemmin kuin teräksen varsinaiseen koostumukseen. Oma käsin hitsattu damastiteräksemme käsittää yli 1000 kerrosta terästä.
Mikä on full tangin ja partial tangin ero?
Tang on se osa terästä, jota ei teroiteta ja joka on kahvan sisällä joko kokonaan tai osittain. Kokonaan kahvan sisällä oleva osa ei välttämättä ole yhtä leveä kuin itse kahva, mutta on kuitenkin koko kahvan pituinen. Kahvan kaksi osaa kiinnitetään toisiinsa kahdella metalliniitillä. Jos tang on osittain kahvan sisällä, kahva on luonnollisesti kevyempi. Sekin suojaa kahvaa kosteudelta ja lämmön mahdollisesti aiheuttamalta laajentumiselta. Kumpikin malli on täysin yhtä laadukas; kyse on enemmänkin omista mieltymyksistä ja puukon käyttötavasta.
Minkä puukon valitsen kuhunkin tarkoitukseen?
Puukkomme sopivat moniin tarkoituksiin ja on enemmänkin makuasia, minkä puukon valitset. Lähetä meille sähköpostia osoitteeseen info@roselli.fi ja autamme sinua oikean puukon valinnassa.
Missä Rosellin puukot valmistetaan?
Kaikki tuotteemme valmistetaan käsin työpajallamme Harmoisissa. Toisin sanoen puukkosi koko valmistusprosessi on käsissämme koko matkan raaka-aineista valmiiseen tuotteeseen, jolloin Rosellin nimi on poltettu visakoivusta tehtyyn kahvaan ja puukkosi on valmiina parkkinahasta valmistetussa tupessa.
Hoito-ohjeet
Lue lisää
Kuinka hoidan puukonterää
Kysymykseen, kuinka pidät puukostasi hyvää huolta, annamme sinulle kolme yksinkertaista vinkkiä, joilla pääse hyvin alkuun
1. Älä koskaan pese puukkoasi astianpesukoneessa.
2. Pidä puukkosi aina kuivana. Kun olet ulkoilmassa, käytä muutama sekuntti kuivataksesi terän, ennen kuin panet sen takaisin tuppeen. Muuten terä tylsyy helpommin.
3. Kotona voit pyyhkiä terän pienellä määrällä öljyä. Oliivi-, rypsi- tai auringonkukkaöljy toimii erinomaisesti. Voit myös käyttää sellaista koneöljyä, jota käytetään hiomisessa. Katso video hoito-ohjeista.
Katso video hoito-ohjeista: How to - Care for your blade
Miten hoidan puukon kahvaa?
Ajan myötä visakoivusta tehty kahva tarvitsee myös vähän huolenpitoa. Pellavaöljy suojaa kahvaa lialta ja kosteudelta. Pellavaöljyä voit ostaa verkkokaupastamme.
Katso video kahvan hoito-ohjeista: How to - Maintain your handle
Miten huollan tuppea?
Koska nahka on luonnonmateriaali, se saattaa menettää napakkuutensa vuosien saatossa. Tämä on helppo korjata asettamalla pala nahkaa kiilaksi tupen sisään terän suojaksi.
Katso tarkemmin videolta: How to - Adjust your knife sheath
Missä kulmassa hion terän?
Puukkomme on hiottu käsin ja hiomakulma, johon pyrimme on noin 21 astetta. Yksinkertaisin tapa hioa puukko tai kirves on tehdä se samassa kulmassa kuin mikä terällä jo on.
Katso tarkemmin videolta: How to - Sharpen your knife
Tilaukset ja palautukset
Miten voin palauttaa tuotteen?
Voit palauttaa tai vaihtaa tuotteesi toiseen Suomen kuluttajansuojalain mukaisesti 14 vuorokauden kuluessa tuotteen vastaanottamisesta. Palautusoikeus ei koske tuotteita, joihin olet tilannut henkilökohtaisen kaiverruksen. Tilattu tuote on noudettava ja palautettava kuitin kanssa. Ole kuitenkin yhteydessä Roselliin ennen kuin lähetät sen takaisin.
Palautettavan tuotteen on oltava alkuperäisessä kunnossa. Asiakas maksaa palautuskulut ja vastaa siitä, että tuote palautuu Rosellille. Palautetut tuotteet korvataan täysimääräisinä.
Kuinka voin peruuttaa tilaukseni tai tehdä siihen muutoksia?
Voit muokata ostoskoriasi, vaihtaa tilattujen tuotteiden määrää tai poistaa jo ostoskorissasi olevia tuotteita siihen asti, kun vahvistat tilauksesi painamalla Maksa-painiketta. Kun olet vastaanottanut toimitusvahvistuksen, tilausta ei ole mahdollista enää peruuttaa, vaan se etenee valmistusprosessiin. Palautusoikeus ei koske tuotteita, joihin on tilattu henkilökohtainen kaiverrus.
Ole yhteydessä meihin, mikäli tarvitset lisätietoa.
Olen palauttanut tuotteen. Miten tiedän, että Roselli on vastaanottanut sen?
Lähetämme sinulle vahvistussähköpostin, kun olemme vastaanottaneet palauttamasi tuotteen ja palautus on rekisteröity Rosellilla. Tämä saattaa kestää kaksi viikkoa. Palautussumma ei kata postituskuluja. Voit myös seurata palautustasi lähetyksen seurantanumeron avulla.
Kuinka lähetän palautettavan tuotteen tai tuotteen korjattavaksi?
Ihan aluksi, ole yhteydessä meihin, kun olet palauttamassa ostamaasi tuotetta tai lähettämässä sen korjattavaksi. Pyrimme auttamaan, että lähettäminen sujuu mahdollisimman sujuvasti.
1. Yhteystietosi tulee sisältää:
· Nimesi
· Osoitteesi
· Puhelinnumerosi
· Sähköpostiosoitteesi
· Tilausnumerosi
Kerro myös, miksi olet palauttamassa tuotteen tai millaista korjausta tuotteesi tarvitsee.
2. Pakkaa tuote turvallisesti:
Pane kukin puukko alkuperäiseen tuppeen ja/tai suojaa se pahvilla ennen kuin panet puukon laatikkoon, joka suojaa puukkoa lähetyksen ajan. Pehmustettu kuori saattaa toimia pienille tuotteille. Varmista vielä, että puukkosi on suojattu hyvin pakkauksen sisällä.
3. Lähetä tuote osoitteella:
Suosittelemme, että lähetät niin, että saat itsellesi seurantanumeron. Takuumme ei kata puukon postituskuluja.
Roselli Oy
Rosellintie 1
17780 Harmoinen
Kauanko korjaus kestää?
Tutkimme tuotteen ja selvitämme korjaustarpeen. Takuuehdoistamme voi lukea tarkemmin takuun kattavuudesta. Pyrimme lähettämään tuotteen takaisin kahden viikon sisällä. Korkean sesongin aikana palautusaika voi olla pidempi.
Mitkä maksutavat hyväksytte verkkokaupassanne?
Hyväksymme kaikki yleisesti käytetyt maksukortit ja lisäksi PayPalin, Klarnan kautta tehdyt maksusuoritukset. Näet eri maksumahdollisuudet, kun olet ilmoittanut lähetys- ja laskutusosoitteesi kassalla.
En saanut tilausvahvistusta. Tuliko tilaukseni perille?
Kun olet onnistuneesti tehnyt tilauksesi, saa siitä vahvistuksen sähköpostilla. Jos näin ei käy, tilauksesi ei ole onnistunut esimerkiksi selainongelmien vuoksi. Muista tarkistaa myös roskapostisi. Voit myös olla yhteydessä meihin ja teemme parhaamme auttaaksemme.
Ovatko henkilötietoni turvassa?
Tietosi ovat turvassa Roselli Oy:n tietoturvasäädösten mukaisesti. Noudatamme henkilötietojen osalta yleistä tietosuoja-asetusta (General Data Protection Regulation), jota sovelletaan kaikissa EU-maissa.
Jos en löydä etsimääni tuotetta verkkokaupassa?
Ole yhteydessä meihin ja autamme mielellämme.
Takuu
Millainen takuu tuotteilla on?
Jokaisella puukolla tai kirveellä, jonka ostat Roselli Oy:ltä, on elinikäinen takuu. Takuu on voimassa vain tuotteen alkuperäiselle ostajalle. Takuu koskee vain puukkoja ja kirveitä, ei esim. tuppea tai lisätuotteita.
Mitä takuu kattaa?
Terän kärki ja reunat tylsistyvät normaalissa käytössä. Takuu ei kata näitä, ellei voida osoittaa, että kyseessä on valmistusvirhe. Korjaamme tai vaihdamme mahdolliset vialliset tuotteet. Elinikäinen takuu ei myöskään kata virheellisestä käytöstä, onnettomuudesta, itse tehdyistä korjauksista tai vastaavista itse aiheutetuista toimista aiheutuneita vaurioita.
Mitä tapahtuu, jos tuotteessa on valmistusvirhe?
Takaamme, että tuotteemme kestävät eliniän normaalissa käytössä ja hyvin hoidettuina. Jos materiaalissa tai tuotteen valmistuksessa olisi tapahtunut virheitä, korvaamme tuotteen samanlaisella tai vastaavalla, mikä alkuperäistä tuotemallia ei enää olisi mallistossamme. Tällaisissa tapauksissa Roselli vastaa myös postituskuluista. Takuu ei oikeuta rahojen palauttamiseen.
Mitä, jos puukkoni katoaa?
Takuu ei ole voimassa kadonneille tuotteille.
Miksi puukkoni ei ole identtinen kotisivujenne vastaavan kanssa?
Suuri osa tuotteistamme tehdään käsin luonnon materiaaleista, esim. puukahva tai nahkakotelo. Pienet poikkeavuudet ovat näin ollen mahdollisia, eikä takuu kata pieniä ulkoisia poikkeavuuksia.
Tietoa toimituksista
Kauanko kestää tilauksen saaminen?
Pyrimme saamaan tilauksesi toimitukseen mahdollisimman pikaisesti, postipakettina 2-3 päivää, toimitettuna kotiosoitteeseen 1-2 päivää.
Paljonko toimitus maksaa?
Tarjoamme tällä hetkellä ilmaisen toimituksen kaikille yli 75€ tilauksille
Toimituskulut alle €75 tilauksille:
10 EUR postipakettina lähimpään postiin
15 EUR kotiosoitteeseen.
Voinko seurata tilaustani?
Kun tilauksesi on valmis lähetettäväksi, saat tilausvahvistuksen sähköpostilla. Pian tämän jälkeen saat myös sähköpostiviestin, josta näet tuotteen seurantanumeron ja sitä klikkaamalla voit seurata toimituksesi etenemistä
Do you ship internationally?
Yes, we ship all over the world. Shipping costs will apply and will be added at checkout.
DHL Express Shipping
Soon after pick-up you will receive either an email or text message with DHL tracking code and estimated delivery time. By clicking the link in the message, you can choose the best possible delivery option for you. Delivery can be made to the original delivery address, to DHL Service Point or DHL Parcel Lockers, and you can also change the delivery address within the same countryIf you choose the delivery to the DHL Service Point or Parcel Locker, the shipment will be held for 14 days before it will be returned.
Are there any shipping taxes?
Any order shipped to a destination outside of the region Europe may be subject to import taxes or customs duties. As the recipient, you are the importer and must comply with all applicable laws and regulations. Exact import taxes and duties vary, depending on the destination country. Import taxes and duties for regions outside of Europe are collected by the international carrier upon delivery.
-
- Vaihtoehdon valinta päivittää koko sivun.
- Avaa uuden ikkunan.